Jag visste alltid att jag ville dra igång någon verksamhet tillsammans med min bror. Det har alltid funnits i mitt medvetande. Vi är väldigt olika och det skulle vara hela grejen, tänkte jag. Han hade en del av hjärnan aktiverad och jag hade den andra. En perfekt matchning helt enkelt. Framgång skulle hänga i luften.
Ja, så tänkte jag bra länge. Sedan när jag väl försökte komma till skott med vad jag ville göra så låste det sig. Vi vankade av och ann, framförallt jag, och kliade oss i huvudena. Vad skulle vi göra? Tillslut kom vi på det. Vi skulle syssla med marknadsundersökningar.
Det är egentligen ganska briljant och jag ska berätta varför. Min bror är överjävligt duktig på statistik. Jag överdriver inte när jag säger att han brinner för det. Det är en passion. Jag däremot hatar statistik men har ett oerhört öga, tycker jag själv, för människor. Särskilt grupper av människor. När vi nästan unisont kom på att vi ville jobba med marknadsundersökning så var det helt plötsligt självklart. Det fanns där mitt framför oss. Vår verksamhet skulle gå ut på att utföra marknadsundersökningar. Så var det bara.
Ja, och inte vilka marknadsundersökningar som helst heller. Det ville vi vara väldigt tydliga med. Vi skulle välja ut ett antal tidsskifter som vi varje dag skulle ta oss igenom. Varje vecka bytte vi med varandra så att vi fick lite ruljangs. Dessa tidskrifter skulle vara underlaget för marknadsundersökning. Det skulle vara utifrån det vi läste i tidningarna som våra frågor skulle grundas. När vi sett en trend eller någon typ av mönster i människors beteende så skulle vi skapa en enkät. Enkäten, dvs marknadsundersökningen, skulle sedan riktas mot olika typer av människor.
I början var våra marknadsundersökningar ganska blygsamma. Det kunde vara en undersökning som gjordes på en skola. Det kunde också vara en marknadsundersökning som gjordes på människor i ett köpcenter. Ganska triviala saker men väldigt kul ändå. Vi har många fina minnen från den här tiden som vi ofta talar om.
Sedan kan man minst sagt säga att det har tutat på för oss. Vi har gått och blivit framgångsrika och det har vi verkligen varandra att tacka för.
Jag berättar mer nästa vecka. Om du har en fråga om marknadsundersökning; skicka in den!